Lucka nr 4; berätta om hur du får dina kläder att hålla längre

 
 
Idag är det dags för den fjärde luckan i Emilys fina bloggkalender! Hur får jag mina kläder att hålla längre? En otroligt viktig fråga tycker jag. Vi lever ju i ett slöserisamhälle där kortsiktighet och massproducerade skräpprodukter än så länge segrar över långsiktigheten och kvalitet. Tyvärr. Äsch! Det går ju att köpa nytt!, får barnen höra allt för ofta.
 
Jag köper näst intill endast second hand numera, och ofta vintage dessutom. Dessa plagg är oftast av god kvalitet och kommer att hålla i minst femtio år till! Till skillnad från H&M's koftor som är söndertvättade efter 3-4 omgångar i maskinen. Gamla plagg är dessutom bättre omhändertagna än dagens slit och släng-kläder. Förr var man rädd om sina prylar.

Men nu till dagens lucka! Nedan kan ni se mina tips på hur man får sina kläder att hålla längre. Jag försöker att följa mina egna råd så ofta jag kan och blir mer medveten för var dag som går! (Länge leve alla miljövänliga bloggare och andra människor på nätet! Jag slår vad om att många av er som läser min blogg tillhör denna megabra grupp med människor ♥)
 
 
♥ Tvätta dom inte mer än nödvändigt! Vädra kläderna i den friska luften så lovar jag att de känns fräschare.
 
♥ När du väl tvättar dina kläder - tvätta i kallt vatten och med ett milt tvättmedel. Mjukmedel är inte speciellt nödvändigt. Dessutom kan det vara bra att handtvätta plaggen så att det blir så skonsamt som möjligt
 
♥ Torktumla inte kläderna! Torktumling kan så kläderna att krympa och dessutom förstörs fibrerna i tyget.
 
♥ Förvara plaggen på rätt sätt! Breda galgar är bättre än tunna (åh jag vet, tunna stålgalgar är ju så fina! Här brukar jag synda, men jag är på bättringsvägen). Även skor slits i onödan av att förvaras på fel sätt. Ställs dom fint på skohyllan istället för att slängas i en hög på hallgolvet så lever dom betydligt längre.
 
Här kan ni förresten spana på bra tvättråd gällande jeans, som man helst inte ska tvätta alls. Eller åtminstonne så sällan som möjligt.
 
♥ Laga dina plagg! Små hål eller revor kan enkelt lagas med textillim eller nål och tråd. Förebygg genom att laga i tid, så att inte plaggen går sönder ännu mer. Det finns såklart gränser på hur mycket ett plagg kan fixas och lagas, men då kan man göra så här:
 
♥ Använd plagget till något annat! Återanvändning är megabra och riktigt kul! En klänning kan bli till en topp och en kofta kan bli till en kortare jumper. Som sista utväg kan man tillverka allt från grytlappar och lapptäcken till trasmattor och gosedjur. Extra fint tyg vill man ju inte slänga i första taget.
 
Ta bort fläckar på rätt sätt! Enkla husmorsknep kan rädda ett plagg från dom hemska fläckarna en gång för alla, utan kemikalier och annat onödigt. Google är din vän här. Fast fråga mormor/farmor först!

Om fläcken är omöjlig: färga eller blek!
 
 
Fler tips på hur kläder överlag får ett längre liv, PLUS att du hjälper mijön:
 
♥ Släng inte! Fy! Nej, säger jag. Skänk till bättre behövande eller sälj dom! Hjälporganisationer, loppisar och säljsidor på nätet finns det gott om. Låt syskon, barn och kompisar få ärva dina plagg. Byt med kompisar, till exempel! Det kan vara himla kul.
 
♥ Handla second hand och ge kläder en ny chans. Ett himla tjat, men det är kul! Jag lovar.
 
♥ Snoka! Vart kommer dina plagg från? Vem har tillverkat dom? Vart har dom tillverkats och av vilket material? Fråga i butikerna och va envis. Våga vara en jobbig kund och ställ frågor. Är du missnöjd? Låt dem veta det!
 

Kommentarer
♥ LILLADOCKAN ♥ säger:

Sjukt bra inlägg! Jag har tänkt så oerhört mycket på det är på senaste.

Svar: Tack! :) ja, visst är det en viktig fråga!
Bella

2013-12-05 | 07:55:00
Bloggadress: http://denlilladockan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback